Podatek od deszczu - kto musi płacić podatek deszczowy
Podatek od deszczu – kto musi płacić podatek deszczowy.
5 listopada 2022
Praca na budowach w Niemczech – co warto wiedzieć?
Praca na budowach w Niemczech – co warto wiedzieć?
11 listopada 2022
Pokaż wszystkie
Jak pozbyć się elektrośmieci i gruzu po remoncie. Sprawdź zasady utylizacji odpadów poremontowych.

Jak pozbyć się elektrośmieci i gruzu po remoncie. Sprawdź zasady utylizacji odpadów poremontowych.

Jak pozbyć się elektrośmieci i gruzu po remoncie? Sprawdź zasady utylizacji odpadów poremontowych.

Odpady i śmieci w remontowanym pomieszczeniu

Konieczność pozbycia się odpadów pobudowlanych bywa najczęstszą przyczyną odraczania samego remontu w czasie. Co więcej, zanim zabierzemy się za prace naprawcze i aranżacyjne, musimy przygotować dom, pozbywając się góry niepotrzebnych rzeczy. Zdając sobie sprawę z tego, że polskie prawo nie dopuszcza wyrzucania odpadów budowlanych i elektrośmieci do zwykłego kontenera, musimy zawczasu zorganizować ich wywóz. Jak się za to zabrać? Gdzie wyrzucić śmieci po remoncie? Sprawdź!

Gdzie wyrzucić śmieci po remoncie – co mówi prawo

Nowelizacja ustawy o odpadach z 17.11.2021 r. wprowadziła definicję odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz nowy rozdział odnoszący się do selektywnej zbiórki tych odpadów (ma on wejść w życie 1 stycznia 2023 r.).

Zgodnie z definicją „przez odpady budowlane lub rozbiórkowe rozumie się odpady powstałe podczas robót budowlanych”.

Od 2023 roku firma, która uzyska pozwolenie na przeprowadzenie prac budowlanych, będzie musiała jeszcze ściślej dokumentować, jak postąpiła z odpadami, przewiduje się bowiem, że odpady budowlane i rozbiórkowe będą zbierane z podziałem na co najmniej 6 frakcji:

• drewno,

• metale,

• szkło,

• tworzywa sztuczne,

• gips,

• odpady mineralne (w tym beton, cegła, płytki i materiały ceramiczne, kamienie).

Przepis ten dotyczył będzie, podkreślmy raz jeszcze, firm budowlanych czy remontowych, nie obejmie natomiast gospodarstw domowych ani PSZOK (punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych), dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.

Co zatem zrobić, kiedy przeprowadzamy remont we własnym zakresie i stajemy przed koniecznością usunięcia śmieci?

Co zrobić z gruzem po remoncie?

Najbardziej kłopotliwe jest usuwanie gruzu. Nie wolno go składować na własnej posesji (art. 117 Kodeksu wykroczeń nakłada za takie postępowanie karę w postaci mandatu do 1500 PLN), nielegalne jest także wywożenie go gdziekolwiek – w niechlubnej polskiej praktyce najczęściej do lasu. Za porzucanie odpadów budowlanych grozi grzywna nie niższa niż 500 PLN lub kara ograniczenia wolności (zgodnie z art. 162 Kodeksu wykroczeń).

Jeśli wykonujemy prace remontowe samodzielnie, zgodnie z prawem to my jesteśmy wytwórcą odpadów i na nas ciąży obowiązek ich usunięcia. Co zrobić ze zwałami gruzu?

Kontener na odpady budowlane.

Najprościej skorzystać z usług firmy zajmującej się utylizacją gruzu i zamówić kontener na śmieci budowlane.

Gruz dzieli się na:

Czysty (rozkruszony beton, cegły, dachówki, tynki, bez istotnych domieszek – dopuszczalne są jedynie niewielkie ilości starych powłok malarskich, klejów, zapraw, siatek montażowych i innych trudnych do odspojenia elementów). Obejmuje on odpady objęte symbolami: 17 01 01 – gruz betonowy (czysty) z rozbiórek i remontów, 17 01 02 – gruz ceglany (czysty) oraz 17 01 03 – inne odpady z materiałów ceramicznych oraz elementów wyposażenia.

Zmieszany (zanieczyszczony w większym stopniu niż w przypadku gruzu czystego – znajdziemy w nim materiały ceramiczne, a także inne elementy wyposażenia oraz, w niewielkich ilościach – nie więcej niż 5% objętości wszystkich odpadów – opakowania, płyty gipsowo-kartonowe, fragmenty materiałów izolacyjnych, a także ziemię lub piasek). Obejmuje on odpady objęte symbolem 17 01 07 – wszelkie rodzaje gruzu, zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych, a także innych elementów wyposażenia.

Prosząc o podstawienie kontenera, należy poinformować pracowników firmy, z którym rodzajem gruzu będą mieli do czynienia. Kontener na gruz czysty jest inny niż ten na odpady zmieszane(budowlane/poremontowe odpady zmieszane).

Należy mieć świadomość, że gruz budowlany/poremontowy może zawierać składniki chemiczne szkodliwe dla ludzi i dla środowiska naturalnego, dlatego jego prawidłowa utylizacja (lub recykling) jest taka ważna.

Worki Big Bag

Worki Big Bag stanowią doskonałą alternatywę dla kontenerów, zwłaszcza kiedy po prostu nie mamy miejsca, np. gdy robimy remont w mieszkaniu znajdującym się w budynku wielorodzinnym. Polipropylenowe torby na gruz są bardzo wytrzymałe. Mają też dużą pojemność – nawet do 1,5 tony odpadów. Wymiary zapełnionego worka to około 90 cm szerokości, 90 cm długości oraz 125 cm wysokości.

Skąd wziąć worek Big Bag? Możesz go kupić we własnym zakresie, zamówić – podobnie jak kontener – w firmie specjalizującej się w utylizacji śmieci po remontach albo pobrać za darmo w swoim Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej, jeśli oferuje taką usługę (MPGK da Ci określony czas na zgłoszenie wypełnionych worków do zabrania).

Samodzielny wywóz odpadów budowlanych do PSZOK

Jeśli dysponujesz własnym środkiem transportu oraz pojemnikami czy workami, możesz samodzielnie wywieźć gruz poremontowy do PSZOK. W Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, czyli specjalnie zorganizowanym miejscu, można pozostawić odpady, których nie należy wrzucać do przydomowych śmietników.

Elektrośmieci

Elektrośmieci (ZSEE, czyli zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny) to wszystkie popsute, zużyte, od lat nieużywane i niepotrzebne urządzenia elektryczne i elektroniczne, działające kiedyś na prąd lub na baterie (np. komputery, telefony, zabawki, pralki, lodówki, AGD), a także same baterie oraz świetlówki i żarówki. Nie wolno ich wyrzucać do żadnego kontenera w osiedlowym śmietniku, a za porzucanie ich np. w lesie grozi kara grzywny nawet do 5000 PLN.
Co zrobić z elektrośmieciami? Mamy kilka możliwości:

Bezpłatny odbiór elektrośmieci. Sprawdź, czy Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej obsługujące Twój rejon ma taką usługę w ofercie. Jeśli tak, zamów odbiór elektroodpadów z miejsca zamieszkania. Jeśli nie, poszukaj prywatnej firmy, która się tym zajmuje.  Zużyte sprzęty, takie jak pralki, lodówki, zmywarki, zamrażarki, kuchenki elektryczne, suszarki do ubrań czy telewizory, część firm, podobnie jak MPGK, odbiera bezpłatnie.

Zbiórka elektrośmieci. Znajdź w najbliższej okolicy punkt zbiórki ZSEE. W punkcie takim możesz bezpłatnie pozbyć się zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Zostaną one przetransportowane do zakładów przetwarzania, gdzie w sposób bezpieczny i zgodny z prawem zostaną zdemontowane i przekazane do recyklingu.

Sterta elektrośmieci w kontenerze na odpady

Równoczesny zakup nowego sprzętu i oddanie starego – na zasadzie 1:1, tj. o ile zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt kupowany (dostarczany).

Wrzucenie do kontenera w sklepie wielkopowierzchniowym (pow. 400 m2) bez konieczności kupowania nowego urządzenia – dotyczy drobnego sprzętu.

Stare okna i ramy stojące pod budynkiem

Stare okna i stolarka okienna

Szyby i stare ramy okienne zgodnie z prawem uznawane są za odpady budowlano-rozbiórkowe. Jeśli firma, w której zamówiłeś nowe okna, nie zajmuje się jednoczesnym odbiorem starych oraz ich utylizacją, możesz sam wywieźć je do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych lub Punktu Zbierania Odpadów Problemowych.

Stare okna mogą także trafić do kontenera na gruz zmieszany albo do worka Big Bag– zasady ich uzyskania opisano powyżej. Bywa, że niepotłuczone szyby okienne wraz z ramami zbierane są podczas okresowych zbiórek odpadów wielkogabarytowych, które organizuje się w gminach.

Czytaj więcej: Elektrośmieci, stare okna, odpady budowlane – jak posprzątać po remoncie?

Utylizacja odpadów budowlanych.

Szacuje się, że odpady budowalne, rozbiórkowe i poremontowe stanowią ok. 30% wszystkich śmieci wytwarzanych w UE. Według dyrektywy unijnej od 2017 roku w Polsce przynajmniej 70% z nich powinno podlegać recyklingowi, czyli przetworzeniu i ponownemu wykorzystaniu.

Do recyklingu nadają się jedynie te odpady, w przypadku których możliwe jest odseparowanie poszczególnych elementów, takich jak beton, pręty zbrojeniowe, szkło czy drewno. Warto wiedzieć, że gruz pochodzący z płyt gipsowo-kartonowych czy wyburzonych ścian działowych po zmieleniu przetwarza się na nowe płyty gipsowo-kartonowe, a czysty gruz betonowy i ceglany jest cennym surowcem wtórnym, używanym np. jako tworzywo stabilizujące do wzmacniania gruntu oraz podbudowy nowych dróg, tworzenia fundamentów pod nowe budynki, chodników, wałów oraz nasypów kolejowych, a nawet jako materiał do produkcji nowych mieszanek betonowych.

Bądź na bieżąco - obserwuj Remont.biz.pl na Google News

Jak pozbyć się elektrośmieci i gruzu po remoncie? Sprawdź zasady utylizacji odpadów poremontowych.

Konieczność pozbycia się odpadów pobudowlanych bywa najczęstszą przyczyną odraczania samego remontu w czasie. Co więcej, zanim zabierzemy się za prace naprawcze i aranżacyjne, musimy przygotować dom, pozbywając się góry niepotrzebnych rzeczy. Zdając sobie sprawę z tego, że polskie prawo nie dopuszcza wyrzucania odpadów budowlanych i elektrośmieci do zwykłego kontenera, musimy zawczasu zorganizować ich wywóz. Jak się za to zabrać? Gdzie wyrzucić śmieci po remoncie? Sprawdź!

Robert Kucharski
Robert Kucharski
Robert Kucharski – bloger budowlany oraz influencer - specjalista branży budowlano-instalacyjnej, od kilkudziesięciu lat związany z rynkiem budowlanym.Moje publikacje, koncentrujące się na tematyce budownictwa, domu i ogrodu docierają do miliona internautów rocznie. Na moim blogu oferuję czytelnikom kompleksowe poradniki związane z procesem budowy domu, od etapu planowania do finalizacji. Z pasją dzielę się wiedzą na temat ogrzewania, wentylacji, rekuperacji i klimatyzacji, a także przedstawiam najnowsze cenniki, katalogi, projekty i certyfikaty. Wszystko to, by moje treści były najbardziej wartościowe dla Was.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Organizowanie remontu – na co zwrócić uwagę? Na początku powinno się zaznaczyć, że remont łazienki to wybranie w głównej mierze odpowiedniego rodzaju pokrycia podłogowego oraz na ścianę. Obecnie inwestorzy mają szeroki wybór różnorakich materiałów, a więc są to w głównej mierze płytki ceramiczne o świetnych właściwościach użytkowych, które co więcej wyróżniają się szybkim i najprostszym montażem. Warto mieć na uwadze też o tym, że takie płytki dostępne są w różnorakich wariantach, a zatem zarówno kształtach, jak również wzorach oraz kolorach. Należy wspomnieć także o tym, że przy remoncie powinno się wybierać wyłącznie materiały od dobrych parametrach technicznych, które będą nam służyły przez długi czas. Kolejną bardzo ważną kwestią w czasie organizowania remontu jest utylizacja odpadów poremontowych. Warto mieć na uwadze o tym, że nie możemy iść wyrzucić do śmieci w altanach ustawionych na osiedlu. W związku z tym warto w takiej okoliczności skorzystać z usług firm, które oferują utylizację odpadów budowlanych i remontowych zapewniając w głównej mierze kontenery na gruz i odpady budowlane, jak też planując wywózkę za pomocą samochodów ciężarowych. Polecam: https://remont.biz.pl/remont-2/jak-pozbyc-sie-elektrosmieci-i-gruzu-po-remoncie-sprawdz-zasady-utyli… […]

Ola
Ola
1 rok temu

Potrzebuję wynieść gruz z mieszkania czwarte piętro bez windy ile takie taka usługa powinna kosztować za godzinę

Janek
Janek
1 rok temu
Reply to  Ola

Wnoszenie gruzu to ciężka robota, myślę że 50 zł za godzinę będzie okej

Fola
Fola
1 rok temu
Reply to  Janek

Nie przesadzaj to prosta robota nie wymagająca myślenia myślę że 20 bądź 25 zł na godzinę będzie okej

Bono
Bono
1 rok temu
Reply to  Fola

Sam sobie noś gruz z czwartego piętra za 20 zł na godzinę

Last edited 1 rok temu by Bono
Olka
Olka
1 rok temu
Reply to  Bono

To ile twoim zdaniem ma mu zapłacić 50 czy może 100 zł za godzinę opamiętajcie się przecież to nie badanie ginekologiczne ha ha ha byty by tyle za to płacić

Romek
Romek
1 rok temu

Mam propozycję wyniesienia gruzu, problem w tym że nie wiem jak to policzyć wziąć to na roboczogodziny i zaproponować jakąś stawkę godzinową czy może od worka albo Big baga. Podpowiedźcie coś proszę

7
0
Podziel się swoją opiniąx